Σχολές Γονέων

Λίγα λόγια

για τις Σχολές Γονέων

 

Εκπαίδευση γονέων στη

Συναισθηματική

Νοημοσύνη

Λειτουργία

Σχολών Γονέων

στο σχολείο μας

Ιωάννα Βελημβασάκη

Βιογραφικό

 

Η ανατροφή και διαπαιδαγώγηση των παιδιών γίνεται στην εποχή που ζούμε πολύ δύσκολη. Δίνουμε στα παιδιά μας με αγάπη και αγωνία ό,τι μπορούμε για μάθηση, γνώσεις, σπουδές, πτυχία. Είναι όμως όλα αυτά αρκετά για να εξασφαλίσουμε το μέλλον και την ευτυχία τους;

 

Ολοένα και περισσότερο γίνεται ξεκάθαρο το πόσο σημαντική και απαραίτητη είναι η συναισθηματική στήριξη των παιδιών από τους γονείς, που θα τα βοηθήσει ν' αποκτήσουν ισχυρό χαρακτήρα και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους.

 

Η σύγχρονη επιστήμη πιστεύει ότι οι γονείς είστε "αναντικατάστατοι" παιδαγωγοί, αφού έχετε τα παιδιά σας δίπλα σας, κοντά σας. Σ' όλες τις χώρες του κόσμου - όπως και στη χώρα μας - προσφέρεται βοήθεια προς τους γονείς για να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο ρόλο τους, μέσα από τη λειτουργία Σχολών Γονέων σε σχολικά πλαίσια, αλλά και όπου υπάρχει ανάγκη.

 

Οι Σχολές Γονέων άρχισαν να λειτουργούν στην Ελλάδα το 1962 με πρωτοβουλία της Μαρίας Χουρδάκη, ψυχολόγου και Επίτιμου Προέδρου του Τμήματος Ψυχολογίας του Παν/μίου Κρήτης. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Σχολών Γονέων, σωματείο αναγνωρισμένο μορφωτικό, το οποίο αποτελεί παράρτημα της Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των Γονέων (Federation Internationale pour l' Education des Parents - F.I.E.P.), αναλαμβάνει την οργάνωση και τη λειτουργία Σχολών Γονέων σε όλη την Ελλάδα.

 

Σκοπός των Σχολών Γονέων είναι:

α) η στήριξη του δοκιμαζόμενου θεσμού της οικογένειας

β) η προστασία της ψυχικής υγείας ανήλικων και ενήλικων ατόμων μέσα στο σύστημα της οικογένειας.

Οι Σχολές Γονέων στοχεύουν κυρίως στην Πρόληψη.

 

O τρόπος εργασίας-συνεργασίας με τους γονείς στις Σχολές Γονέων είναι το σύστημα της εργασίας με ομάδες (groupwork) των 12-15 ατόμων. Σε ατμόσφαιρα που γίνεται σιγά-σιγά φιλική, κάθε γονέας έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει τις απόψεις του, ν' ακούσει τις αντίστοιχες θέσεις των άλλων γονέων και τελικά τις απόψεις της επιστήμης, δια μέσου του ψυχολόγου. Το σύστημα εργασίας μας στις Σχολές Γονέων ονομάζεται «Εξελικτικό». Το «Εξελικτικό Σύστημα» βασίζεται στις δύο βασικές αρχές της «Διεθνούς Ομοσπονδίας για την Εκπαίδευση των Γονέων»:

α) στην ενημέρωση-πληροφόρηση του γονέα πάνω σε θέματα εξελικτικής και οικογενειακής ψυχολογίας και

β) στη διαμόρφωση-διαφοροποίηση της στάσης και της συμπεριφοράς του, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη θετική εξέλιξη του παιδιού του.

 

Οι γονείς συμμετέχουν σε μία Σχολή Γονέων ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού τους. Έτσι έχουμε:

α) Ομάδα γονέων με παιδιά βρεφικής-νηπιακής ηλικίας (0-6 χρονών)

β) Ομάδα σχολικής ηλικίας (6-12 χρονών)

γ) Ομάδα προεφηβικής-εφηβικής ηλικίας (12-18 χρονών)

 

Η Επιστήμη μας, η Εκπαίδευση της οικογένειας, οι Σχολές Γονέων που προτείνουμε, δεν υποστηρίζουν ότι είναι σε θέση να δώσουν άμεσες λύσεις. Κάνουν όμως κάτι άλλο: δυναμώνουν το άτομο να τις αντιμετωπίσει. Τα αποτελέσματα των εργασιών μας είναι ενθαρρυντικά. Η παρέμβαση της Επιστήμης γίνεται έτσι σοβαρή, υπεύθυνη και οι Σχολές Γονέων καταξιώνονται μέσα από το δύσκολο έργο τους ως φορείς ποιότητας ζωής και προσπάθειας επανατοποθέτησης του ανθρώπου στο βάθρο της αξίας του.

Ένα από τα πιο ουσιώδη οφέλη που μπορεί να αποκομίσει κανείς από το σχολείο, όπως λέει κι ο ψυχίατρος Δρ. Ντέιβιντ Χάρμπουργκ, είναι «η ικανότητα να χαλιναγωγεί την ανυπομονησία για την ανταμοιβή του, να είναι κοινωνικά υπεύθυνος με τον κατάλληλο τρόπο, να διατηρεί τον έλεγχο πάνω στα συναισθήματά του και να έχει μια αισιόδοξη άποψη για τα πράγματα», με άλλα λόγια να έχει συναισθηματική νοημοσύνη.

 

Γνωρίζοντας τη σημαντικότητα της συναισθηματικής αγωγής στη βελτίωση των σχολικών επιδόσεων, «οι μικροί κύκνοι» βασίζουν ένα μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού τους προγράμματος στην ανάπτυξη των συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών τους.

 

«Η συναισθηματική αγωγή είναι εξίσου σημαντική με την εκμάθηση ενός κανόνα στα μαθηματικά ή την ανάγνωση», υποστηρίζει η Κάρεν Στόουν Μακκόουν. Όπως επιβεβαιώνουν πολλές μελέτες τα μαθήματα συναισθηματικής αγωγής βελτιώνουν τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών γενικότερα.

 

Υιοθετώντας την πεποίθηση ότι η μάθηση δεν λαμβάνει χώρα ανεξάρτητα από τα συναισθήματα του παιδιού, οι μαθητές μας μαθαίνουν ότι πάντα έχεις επιλογές ως προς το πώς να αντιδράσεις σε ένα συναίσθημα. Και όπως λέει και ο Daniel Goleman, «όσους περισσότερους τρόπους γνωρίζεις για να αντιδράς σε ένα συναίσθημα τόσο πιο πλούσια μπορεί να γίνει η ζωή σου».

 

Η εκπαίδευση όμως του παιδιού στην ανάπτυξη των συναισθηματικών του δεξιοτήτων, δεν είναι και δεν θα έπρεπε να είναι μόνο υπόθεση του σχολείου. Ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά μαθήματα τα διδάσκει ο γονιός στο παιδί του. Γνωρίζοντας πώς να παρέχουμε από την πρώτη στιγμή στα παιδιά μας τη φροντίδα και την καθοδήγηση που απαιτούνται για την κάλυψη των συναισθηματικών τους αναγκών, τα βοηθάμε να αποκτήσουν ουσιαστικές συναισθηματικές ικανότητες, εξασφαλίζοντας την επιτυχία στην προσωπική, οικογενειακή κι επαγγελματική τους ζωή.

 

Για την εκπαίδευση των γονέων στη Συναισθηματική Νοημοσύνη, λειτουργούν στο σχολείο μας κάθε χρόνο Σχολές Γονέων Συναισθηματικής Ανάπτυξης, στις οποίες ενθαρρύνουμε όλους τους γονείς να συμμετάσχουν, ανεξάρτητα από το αναπτυξιακό στάδιο που βρίσκεται το παιδί τους.

Οι Σχολές Γονέων λειτουργούν στο Κέντρο Προσχολικής Αγωγής «οι μικροί κύκνοι»  από το 1998, με συντονίστρια την κυρία Ιωάννα Βελημβασάκη, Ψυχολόγο και Επιστημονικό Συνεργάτη του Πανελλήνιου Συνδέσμου Σχολών Γονέων Ελλάδας.

 

Στο διάστημα αυτό πολλοί γονείς είχαν την ευκαιρία να εκπαιδευτούν πάνω σε βασικά θέματα ανάπτυξης και εξέλιξης του παιδιού, καθώς και να αντλήσουν συμπαράσταση και βοήθεια στο δύσκολο ρόλο τους. Οι Σχολές Γονέων του σχολείου μας, απευθύνονται σε κάθε Γονέα που θέλει να υποστηριχθεί στο ρόλο του, ανεξαρτήτου συνεργασίας με το σχολείο μας.

 

Οι εκπαιδευτικές συναντήσεις γίνονται δύο φορές τον μήνα, έχουν διάρκεια μιάμισης ώρας και η τελική ημέρα κι ώρα καθορίζεται από τους γονείς. Στις συναντήσεις των Σχολών Γονέων παρέχεται η δυνατότητα στους γονείς για ΔΩΡΕΑΝ φύλαξη των  παιδιών τους στο χώρο του σχολείου.

 

Για περισσότερες πληροφορίες και δήλωση συμμετοχής μπορείτε να επικοινωνείτε στα τηλέφωνα του σχολείου ή στο email μας.

Αρ. Άδειας Άσκησης Επαγγέλματος

857/17-01-2008

Τακτικό Μέλος ΣΕΨ

Υπηρεσίες Υγείας

Ατομικές Συνεδρίες

Ομαδική Θεραπεία

Θεραπεία Ζευγαριού

Θεραπεία Οικογένειας

Συμβουλευτική Γονέων

Online Συμβουλευτική

Σχολές Γονέων

Ανακρέοντος 29, 15772 Ζωγράφου

Αίαντος 3α & Τροίας - Βριλήσσια

6945378698

Ιωάννα Βελημβασάκη, Ψυχολόγος

 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα, διατηρώ ιδιωτικό γραφείο ως ψυχολόγος στου Ζωγράφου και στα Βριλήσσια ενώ παράλληλα διευθύνω το Κέντρο Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης "Οι μικροί κύκνοι".

Η εκπαιδευτική μου διαδρομή στον χώρο της ψυχικής υγείας ξεκινά από το Πρόγραμμα Ψυχολογίας του τμήματος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και συνεχίζεται με μεταπτυχιακές σπουδές στη Συμβουλευτική Ψυχολογία του Πανεπιστημίου Brunel στο Λονδίνο. Κατέχω Πιστοποίηση Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης στην Παιδοψυχιατρική από το ΚΣΕ του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πιστοποίηση Συντονίστριας Σχολών Γονέων από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Σχολών Γονέων.

Είμαι Επιστημονική Υπεύθυνος του Κέντρου Ψυχολογικής και Εκπαιδευτικής Υποστήριξης Παιδιών - Εφήβων - Ενηλίκων, συνεργάτης του Πανελληνίου Συνδέσμου Σχολών Γονέων, Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Μνήμης Εργασίας από την Cogmed Working Memory Training και μένοντας πιστή στην πεποίθηση πως η μάθηση δεν σταματάει ποτέ, εκπαιδευόμενη στο Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Συστημική Οικογενειακή Θεραπεία, στο Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρώπινων Σχέσεων.

Είμαι κάτοχος άδειας άσκησης επαγγέλματος Ψυχολόγου και μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων.

Ως ψυχολόγος ακολουθώ προσέγγιση Συστημικού Τύπου βασισμένη στο Συνθετικό Μοντέλο της Χάρις Κατάκη στις θεραπείες Ατόμων, Οικογενειών και Ζευγαριών και δημιουργώ Σχολές Γονέων ακολουθώντας το εξελικτικό σύστημα της Μαρίας Χουρδάκη. Δουλεύω ατομικά και ομαδικά με ενήλικες, ζευγάρια και οικογένειες.

"Συνδυάζοντας τις δυο μεγάλες μου αγάπες την Ψυχολογία και τα Παιδιά, κατάφερα να εστιάσω μέσα από την εκπαίδευσή μου στη στήριξη του θεσμού της οικογένειας, στη θεραπευτική πλαισίωση της σχέσης του ζευγαριού και στη συναισθηματική υποστήριξη των παιδιών. Αναγνωρίζοντας τον σπουδαίο ρόλο των συναισθημάτων στη διατήρηση της ψυχικής υγείας του ατόμου, έστρεψα από πολύ νωρίς τον επαγγελματικό μου φακό στην εκπαίδευση και αναζήτηση νέων τεχνικών προσανατολισμένων στη συναισθηματική ανάπτυξη, που θα βοηθούσαν αρχικά εμένα ως θεραπεύτρια και στη συνέχεια τους θεραπευόμενούς μου. Ο κόσμος των συναισθημάτων συνεχίζει να με μαγεύει και να είναι ένας φωτεινός φάρος στην προσωπική και επαγγελματική μου διαδρομή".

© 2015 Οι Μικροί Κύκνοι  |  All rights reserved